ensembles
OSETSKII duo!
zeitgenössisches Flair und moderne Eleganz
OSETSKII ist das überraschende künstlerische Konzept der Musiker Irina Osetskaya und Willem Frieswijk. OSETSKII bringt reizvolle Kammermusik: Elegante Tongedichte, deren neoromantische Lyrik gleichzeitig frisch und modern wirkt. OSETSKII betont sowohl die technische Brillianz, alsauch den subtilen Ausdruck innerer Gefühle. Wenn sich Klassik und Jazz begrüßen, zeigt sich eine weite Palette an Klangfarben und raffinierte Ausdrucksmöglichkeiten.
eigentijdse flair en moderne elegantie
OSETSKII is een verrassend, artistiek concept. Irina Osetskaya en Willem Frieswijk spelen kamermuziek op het scherpst van de snede: de poëtische toonzettingen in neoromantische stijl zijn zowel modern als tijdloos elegant. OSETSKII combineert technische virtuositeit met subtiele expressie. Als klassiek en jazz elkaar ontmoeten, ontstaan een weelderig palet aan klankkleuren en geraffineerde expressie mogelijkheden.
Barok
De fortepiano heeft een magische aantrekkingskracht op mij! Sinds 1998 speel ik op de fortepiano van het Prins Claus Conservatorium. Ik gaf er solo recitals mee en soleerde met het orkest Diletto Musicale. Een bijzonder leuk project met de fortepiano is een gekostumeerd concert-spectacle in de vorm van een 18e eeuwse Soirée met Carolien Eijkelboom (clavecimbel) en Christoph-Otto Beyer (cello). Met barokvioliste Paulien Kostense speel ik een Mozart programma. Prachtig, die authentieke klank. Een keer Mozart gespeeld op de fortepiano en je wil eigenlijk nooit meer wat anders horen! Met Carolien heb ik een duo fortepiano/clavecimbel en clavecimbel vierhandig. En op clavichord speel ik een programma van C.Ph.E. Bach. Oude muziek en oude instrumenten zijn niet alleen heel boeiend, het verrijkt ook het spel op de moderne piano.
Aranea pianoquartett
Toen ik in de weilanden in het Friese Spanga de opera AIDA hoorde, was ik er van overtuigd, dat ik met deze kopersectie aan het werk moest. Ik kon mij direct voorstellen hoe mijn pianospel zou kunnen versmelten met het geraffineerde samenspel van deze koperblazers. Een piano, twee trompetten en een bastrombone bleken de ideale bezetting om de pianopartituur van Moussorgski's Schilderijententoonstelling opnieuw te belichten. We hebben de partituur zelf bewerkt, met als doel de diversiteit van de originele klankkleuren uit te vergroten en dynamische contrasten van ppp tot ffff te bereiken. Voor de naam van ons ensemble - Aranea - hebben we de woorden Spanga en Aida samengetrokken: SPAIDA. Dat klinkt als het Engelse woord voor spin, in het Latijn: Aranea.
Piano Irina Osetskaya
Trompet Alike Jonkman
Trompet Willem Frieswijk
Trombone Gert van Veldhuizen
Naakt, ongeschilderd
De monoloog "Naakt, ongeschilderd", geschreven en voorgedragen door Ton Meijer, wordt door mij op de vleugel begeleid met werk van Erik Satie. Het verhaal gaat over een zoektocht van een schilder naar de zin van het schilderen. Tijdens die zoektocht ontmoet hij iemand die een grote ommekeer in zijn leven teweeg brengt. Het is een indrukwekkende belevenis, ontroerend en inspirerend. Het duurt rond de veertig minuten. Ton Meijer is acteur en schrijver van theaterstukken en maakt deel uit van de Theatergroep de Catalanen. Hij heeft een meeslepende, weemoedige voordracht. De muziek van Satie is er heerlijk bij; het zit tussen de teksten door en soms een stukje er onder. Satie speel ik graag helder, doorzichtig.